تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/01/29 - 08:30
کد خبر: 501665

در مصاحبه اختصاصی با خبرنامه دانشجویان ایران مطرح شد؛

دفاع مشروع/ فعالان دانشجویی در خصوص عملیات وعده صادق چه می‌گویند؟

دفاع مشروع/ فعالان دانشجویی در خصوص عملیات وعده صادق چه می‌گویند؟

خبرنامه دانشجویان ایران برای تبیین ابعاد عملیات وعده صادق، به گفت‌و‌گو  با مجتبی طهماسبی دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان تهران، امیر محمد کولانی دبیر سابق انجمن جامعه اسلامی دانشجویان و محسن احمدلو دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت نشست.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال انعکاس‌های بسیار داخلی و بین‌المللی عملیات غرور آفرین«وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در پاسخ به جنایات متعدد رژیم جعلی صهیونیستی صورت پذیرفت، خبرنامه دانشجویان ایران برای تبیین هرچه بیشتر این موضوع به گفت‌و‌گو  با مجتبی طهماسبی دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان تهران، امیر محمد کولانی دبیر سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و محسن احمدلو دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت نشست.

واکنشی در جهت تحقق دفاع مشروع

در ابتدا مجتبی طهماسبی دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان تهران، گفت: عملیات «وعده صادق» واکنشی در جهت دفاع مشروع از امکان دیپلماتیک و شخصیت‌های حقوقی کشورمان بود که در حمله دمشق مورد آسیب قرار گرفتند. هدف این عملیات احیای بازدارندگی بود. طی این عملیات موثر، بازدارندگی تقویت شد تا مجددا رژیم صهیونیستی برای اقدامات بعدی محاسبات غلط نکرده و عملیات بزرگتری انجام ندهد. در این عملیات، در کنار سامانه‌های پدافندی و چند لایه رژیم صهیونیستی، سامانه‌های آمریکا و فرانسه و انگلیس هم وارد میدان شدند، ولی نتوانستند مانع موشک‌های ایران شوند.

وی در ادامه افزود: ایران با تعداد زیادی پهپاد و موشک به سرزمین‌های اشغالی حمله کرد تا نشان دهد سامانه‌های پدافندی با هزینه‌های چند صدمیلیون دلاری در مقابل حملات متعدد ناکام بوده و بازدارندگی ایجاد نمی‌کند. وقتی تعداد بالایی موشک به سمت سامانه‌های صهیونیستی حرکت می‌کند هزینه‌های اقتصادی بالایی ایجاد می‌کند و بعد از مدتی پس از ناکارآمدی و گیج شدن سامانه، زمینه برای شلیک موشک اصلی فراهم می‌شود و پایگاه هوایی مورد حمله قرار می‌گیرد. راهبرد رسانه‌ای تقلیل عملیات در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفته، ولی باید گفت هدف از شلیک موشک‌ها و پهاد‌های متعدد، گیج کردن سامانه‌ها بود که به اهداف خود هم رسیدند. ایران به دنبال کشتار وسیع و ضربه به نقاط شهری و حساس نبود؛ دو نقطه خاص هدف ما بود که به اهداف خود رسیدیم. پیام روشن ایران این بود که اگر اقدام دیگری صورت بگیرد، توانایی ضربات موثرتر و بزرگ‌تر را دارد و این معنای بازدارندگی است.

اقدام ایران کاملا بر اساس موازین و قوانین بین المللی بود

در ادامه امیر محمد کولانی دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان در تشریح این عملیات گفت: بعد از تجاوزی که اسرائیل به رژیم صهیونیستی به سوریه داشت و در حقیقت به نوعی حمله به خاک ایران محسوب میشود، جمهوری اسلامی از همان روز اول این وعده داده شد که پاسخ خواهیم داد، به این اقدام رژیم صهیونیستی، نکته ای که تبیین اقدام ایران وجود دارد این است که بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد، کشورها حق عملیات تلافی جویانه در قبال این گونه از حملات را دارند  یعنی حق دفاع مشروع از خودشان و جمهوری اسلامی هم از  همان روز اول در جلسه شورای امنیت در سخنرانی ها و مطبوعات رسمی کشور این را تذکر داده بود.

وی در ادامه افزود: اتفاقی هم که در شب های گذشته رخ داد بر همین اساس بود، یعنی از قبل به همه کشورهای منطقه اعلام شده بود، کشورهایی که پهپادها و موشک های ایران از آنجا عبور می کرد اطلاع داده شده بود و این اقدام کاملا بر اساس موازین و قوانین بین المللی بود. این حمله شاید بزرگترین حمله نظامی و هوایی جمهوری اسلامی ایران پس از دوران دفاع مقدس بود، یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی تاریخ بود و البته پیچیدگی های خاص خودش را نیز دارا بود.

کولانی در ادامه اظهار داشت: پیچیدگی‌ها و برنامه ریزی‌های این عملیات به دلیل آن بود که موشک های ایران بتوانند در خاک رژیم صهیونیستی فرود بیایند با توجه به آن حجم سنگین دفاع چند لایه هوایی از آسمان رژیم صهیونیستی، با توجه به اینکه این حمله کنترل شده نیز بود یعنی جمهوری اسلامی نمی خواست که حمله تلفات جانی داشته باشد و از سوی دیگر تمایلی نداشت در مقیاس بزرگ‌تریبا توجه به اینکه شرایط منطقه درگیر جنگ شود.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: تحلیل آن است که این عملیات با توجه به آنکه مرحله به مرحله برنامه ریزی شده بود که اگر رژیم صهیونیستی یا متحدانش پاسخی دادن، بعد از آن چکار باید کرد یعنی، مراحل و اقدامات بعدی نیز پیش بینی شده بود نکته مهم دیگر  این است که جمهوری اسلامی در  این اقدام خودش درگیر شد یعنی اتفاق خاصی را از سوی جبهه های شمال و جنوب ما شاهد نبودیم، اصل عملیات از طرف جمهوری اسلامی بود و این یک پیامی داشت به رژیم صهیونیستی و در راس آن البته رژیم آمریکا که ایران اراده پاسخ دارد و اگر هم تا حالا پاسخگو نبوده و صبر استراتژیک را پیشه کرده بود صرفا برآن بوده است که تنش در منطقه بیشتر نشود.

رویارویی مستقیم با رژیم جانی

محسن احمدلو  دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت پیرامون همین مسئله اظهار کرد: یکی از ابعاد و پیام های این عملیات رودررویی آشکار و مستقیم ایران با رژیم صهیونیستی بود، از جنگی که در سال 1967 کشور های اسلامی با اسرائیل داشتند و حملاتی که کم و بیش به خاک فلسطین اشغالی شد، تا کنون ما شاهد آنکه کشوری بتواند جرات بکند به خاک فلسطین اشغالی حمله کند نبودیم و درواقع این اولین رو در رویی مستقیم جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل بود و از آن جهت مهم است که ایران از خاک خودش این حمله را انجام داد.

احمدلو در ادامه گفت: عده ای معتقد بودند که اگر ایران انتقام بگیرد سفارتخانه اسرائیل در کشور ثالث هدف قرار میگیرد ولی جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی دقیق سپاه پاسداران از مرز هایی از خاک خود مناطقی از رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و این در واقع این پیام را به جهانیان رساند که موشک ها و تسلیحات نظامی ایران به راحتی قابلیت این را دارند که به سرزمین های اشغالی فلسطین برسند و آنها را هدف قرار بدهند.

دبیر واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت در پایان افزود: پیام مهم دیگر این بود که ما میدانیم این عملیات به هیچ عنوان غافلگیر کننده نبود یعنی حداقل 4 / 5 شب و بعد از سخنان صریح مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انتقام قطعی و اسرائیل باید تنبیه بشود ما هر شب می دیدیم که رسانه های ایرانی و خارجی همه پیش بینی می کردند که جمهوری اسلامی ایران امشب حمله میکند یا نهایتا فردا حمله میکند یعنی این عملیات به هیچ عنوان غافلگیر کننده نبود.

گزارش از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top